Sila klik sini untuk pautan artikel
Berdasarkan kepada artikel yang telah disediakan oleh Zainudin Bin Hassan & Muhamad Azam Bin Jaafar, telah terbukti bahawa penggunaan ICT memberi kesan yang positif terhadap pemahaman pelajar bagi subjek Matematik. Isu kemahiran guru-guru yang lebih senior dalam menggunakan aplikasi ICT sememangnya menjadi masalah yang boleh merencatkan pencapaian usaha murni KPM dalam meningkatkan mutu P&P para pelajar. Oleh itu, para guru senior ini seharusnya diberikan ilmu untuk menggunakan ICT.
Selain itu, isu akses dan ekuiti ICT bagi pelajar luar bandar dan pendalaman yang diketengahkan dalam artikel ini juga mesti dititikberatkan jika mahu sistem P&P membuahkan hasil yang positif. Dapat dilihat kemunduran sesebuah negeri atau sesuatu kawasan itu akan menyebabkan sistem ini tidak dapat dijalankan dengan sepenuhnya. Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) seharusnya cuba sebaik mungkin untuk menutup jurang ini memandangkan potensi pelajar pintar yang mampu mencorak kepimpinan negara wujud di seluruh negara, dan tidak hanya dalam kalangan pelajar di bandar-bandar besar sahaja.
Pada pandangan saya juga, kepentingan ICT ini turut perlu ditanamkan dalam kalangan ibu bapa supaya mereka seboleh mungkin cuba menyediakan prasarana ini di rumah. Ini kerana informasi kini hanya di hujung jari sahaja, dan pelajar boleh mencari apa jua maklumat berkenaan dengan subjek Matematik di dalam perkhidmnatan internet. Pemantauan mestilah dilakukan supaya para pelajar juga tidak menyalahgunakan ICT ini untuk perkara-perkara yang negatif.
No comments:
Post a Comment