Wednesday, 30 May 2012

Ulasan Artikel 5


HUBUNGAN PERSEPSI KEBERKESANAN

GURU DAN KEPIMPINAN PENGAJARAN PENGETUA


Sila klik sini untuk pautan artikel (muka surat 79 hingga 90)

Kajian menunjukkan terdapat perbezaan keberkesanan guru yang signifikan antara guru-guru dari sekolah yang berbeza pencapaian akademik iaitu guru-guru Sekolah Kategori Pencapaian Cemerlang mempunyai keberkesanan guru paling tinggi diikuti guru-guru Sekolah Pencapaian Sederhana dan Memuaskan. Selain itu, kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan persepsi keberkesanan guru dari guru-guru yang mengajar di sekolah yang berbeza pencapaian akademiknya. Sekolah yang mempunyai pencapaian akademik yang tinggi mempunyai guru-guru yang mempunyai persepsi keberkesanan diri yang lebih berbanding guru-guru sekolah pencapaian memuaskan dan sederhana.
Pengetua perlu berfungsi secara berkesan sebagai pemimpin pengajaran dan guru-guru pula perlu mengamalkan pengajaran berkesan untuk mewujudkan kecemerlangan akademik pelajar. Sehubungan itu, tidak terdapat perbezaan peranan pengetua dalam empat dimensi tingkah laku kepimpinan pengajaran pengetua antara pengetua-pengetua sekolah kategori pencapaian cemerlang, memuaskan dan sederhana. Namun begitu antara keempat-empat dimensi tingkah laku kepimpinan pengajaran pengetua didapati guru-guru memberi persepsi yang rendah tentang peranan pengetua dalam penggunaan sumber pengajaran.
Selain itu, keberkesanan guru menunjukkan guru-guru sekolah pencapaian cemerlang mempunyai amalan keberkesanan guru yang tinggi. Namun begitu, bagi sekolah kategori pencapaian memuaskan didapati guru-gurunya mempunyai amalan keberkesanan guru yang rendah. Oleh itu, guru-guru yang mengajar di sekolah yang mempunyai prestasi yang rendah disyorkan mengamalkan tingkah laku guru di sekolah berkesan antaranya memberi pengajaran kepada seluruh, sentiasa menetapkan matlamat yang minimum kepada semua pelajar iaitu semua murid boleh diajar dan akan berjaya dalam pelajaran, peruntukkan masa yang lebih kepada aktiviti pembelajaran, penilaian yang berterusan terhadap pembelajaran, menawarkan lebih banyak isi pelajaran, memberi persembahan yang jelas serta memberi jangkaan yang tinggi terhadap kejayaan murid.

No comments:

Post a Comment