Etnomatematik Menambah Nilai Pendekatan Matematik
Sila klik sini untuk pautan artikelArtikel yang begitu kontroversi ini sangat menarik untuk dibincangkan memandangkan dari sinilah kita dapat mengetahui bagaiamana etnomatematik diperkenalkan di Malaysia.
Menurut Profesor Dr.Shaharir Mohamad Zain, pakar dalam fizik kuantum, dan juga memperoleh PhD dari La Trobe University ini, yang turut akrab dengan bidang etnomatematik mengatakan bahawa etnomatematik muncul bukan kerana kegagalan Matematik Moden tetapi atas kesedaran baru tentang pemupukan kenal diri dan keinsafan jati diri. Kurikulum matematik selama ini (termasuk menerusi Matematik Moden) itu dirasakan tidak mampu menyekat penghakisan kerendahan diri dan tidak berdaya untuk penguculan jiwa perhambaan bangsa-bangsa yang pernah dijajah, kerana pendidikan matematik selama ini sarat dengan pemusatan kehebatan penjajahnya sahaja, sedangkan tamadunnya sendiri terabai. Menurutnya lagi, Matematik moden yang diperkenalkan di Amerika Syarikat dipulau dan tidak berjaya dan akhirnya dimansuhkan kerana Matematik Moden itu tidak banyak boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian.
Artikel ini turut menekankan bahawa Matematik itu sendiri adalah budaya. Maka adalah wajar jika kita membudayakan Matematik memandangkan Malaysia mempunyai pelbagai budaya. Variasi budaya ini boleh mempelbagaikan unsur etnomatematik dan akan menambahkan minat para pelajar untuk mendalami subjek ini di samping dapat belajar tentang budaya masyarakat Malaysia secara tidak langsungnya.
Penekanan etnomatematik yang sepatutnya diajar dalam bahasa ibunda turut dinyatakan dalam artikel ini. Menurut beliau, tidak seharusnya kita mengagungkan bahasa tinggalan penjajah. Ini disokong oleh perakuan PBB sejak tahun 1960-an dahulu lagi, bahawa bahasa ibunda sangat penting sebagai ampangan ilmu dan pencetus ilmu yang potensi positifnya berbeza daripada satu bahasa kepada satu bahasa yang lain yang masih belum dihargai sepenuhnya oleh para ahli pendidik seluruh dunia sama ada negara mundur ataupun negara membangun.
No comments:
Post a Comment